Math Niël
Songwriter - Pianist

Gepost op 18/2/2022

In onderstaand PDF bestand, het artikel Van Hooren-City Magazine;



Gepost op 28/1/2022

LET OP: VOORSTELLING VAN A.S. ZATERDAG 29 JANUARI IS VERSCHOVEN NAAR NIEUWE DATUM, NAMELIJK ZONDAG 13 MAART OM 14.30 UUR.


Gepost op 23/12/2021 

Spelen met de Franse taal

Een drietal gelouterde Maastrichtenaren heeft met de Franse taal in de muziek gespeeld. Uit de werken van Andrée Marie Clémence Bonhomme, geboren in 1905, kunnen we haar voorliefde voor de Franse taal afleiden. Afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag volgde ze zomercursussen bij Darius Milhaud in Parijs. Zij voorzag tientallen Franse essays van haar melodieuze muziek.  

Een andere componist is Mathieu Antoine Marie Niël, geboren in 1909. Hij was afgestudeerd aan het Conservatoire Royal te Luik. Zijn eerste compositie, ‘Chemin Creusé’ (Holle weg), was een ode aan het Limburgs landschap. Bij zijn operette Donna Marguerita was men blijvend onder de indruk van de prachtige melodieën. 

Componist en tekstdichter Jean Lambrechts, kwam op de wereld in 1936, reeds als kind tweetalig, voelde zich als student thuis aan het befaam de Conservatoire de Paris. Hij zette later Nederlandse liedteksten in de Franse taal om.  Hierdoor kwam het karakter van die melodie nog beter tot zijn recht.  

De bekende Nederlands- en Belgisch- Limburgse componist voorzag onder meer Franse gedichten van sfeervolle muziek, maar was letterlijk toondichter met zijn eigen Franse essays. Bijvoorbeeld: ‘La chanson des muguets’, opgedragen aan de Alliance Française.

Gustav Mahler liet weten:’ Dass wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten’.    Bij iedere uitvoering wordt telkens opnieuw  muziek gecreëerd; onze gerenommeerde solisten Claudia Couwenbergh, Pascal Pittie en Vincent Kusters zullen er  begeleid door  Alice Hendriks met Caecilia van Hoof en Liesbeth Hendrix iets moois van maken.  

Maastricht Grand Hotel de l’Empereur, Stationsstraat 2, 6221BP op zaterdagmiddag 29 januari om 14.30uur; reserveren via  Contact 

NIEUWE DATUM, NAMELIJK ZONDAG 13 MAART OM 14.30 UUR.


0645638883 



Gepost op 26/11/2020

Even terugkijken….. 

Op negen en twintig november 2020 is het vijftig jaren geleden dat Mathieu Niël  overleed. Hij was de pianist en componist, die als geen ander, deel uitmaakte van de Maastrichtse cultuur. In de dertiger jaren leerde zijn orkest de Maastrichtenaren op fort St. Pieter en het Stadspark de Spaanse tango en foxtrot dansen. De nog jonge man durfde het aan om met zijn band ‘the Hot Players‘ jazzmuziek te propageren. Dit zeer tegen de zin van puristen in klassieke muziek, die de muzikale geluiden van de zwarte medemens verfoeiden. Klassiek geschoold, manifesteerde hij zich als een allround musicus. Doordat hij  niet gebonden was aan een groot orkest of muziekinstituut, kon hij de muzieklijnen volgen die zijn talent en (Maastrichts) hart hem ingaven. De resultaten waren er naar: de interactie met Maastrichtse schilders die tot mooie composities in muziek en beeld leidden zoals Chemin creusé (Hub Levigne), of zijn marsen waarbij de inspiratie lag in zijn geboortestad: Jozef Regoutmars (keramiekwerkers), de Limburgse mijnwerkers mars, High in the Sky (helikopterplatform op de griend) en de Grenedeer (Schutterij Gronsveld). Hoe goed wist hij niet de gevoelens van de MVV supporters vorm te geven in zijn supporterslied voor die club. Zijn pakkende teksten versterkten ook zijn geslaagde hobby, de Maastrichtse carnavalsmuziek. Hoe zou de uitstraling zijn geweest van toprestaurant Chateau Neercanne, waar zich toen de haute cuisine van Maastricht ontwikkelde, zonder het sprankelende en passende pianospel van Math? Hij werkte niet binnen een kader van wat nu beleidsbepalend is: Maastricht als verdienmodel. Zijn interesses lagen bij de interactie met de Maastrichtenaren zelf. Dat lukte wonderwel en hij mocht zich zelfs koesteren in de oprechte waardering van de Maastrichtse burgemeesters zoals Willem Michiels van Kessenich, Fons Baeten en vooral (tekstdichter en) burgervader Philip Houben. En wat te zeggen van de Limburgse gouverneurs Frans Houben en (muziekkenner)Theo Bovens die zijn muziek of musiceren lof toezwaaiden.  Math en Maastricht waren ‘zielsverbonden’. De stichting Maniel constateert met genoegen, dat haar inspanning is geslaagd, om met steun van anderen, de operette van Math te reconstrueren en op te voeren. Zij heeft duizenden Maastrichtenaren gelukkig  gestemd; de prachtige luistermuziek van Donna Marguerita bleef hen lange tijd bij. De stichting Maniel en haar vele sympathisanten, die met liefde meegeholpen hebben om het Maastrichts erfgoed van Math Niël van anonimiteit te vrijwaren, ben ik veel dank verschuldigd. We hopen dat daardoor nog velen met het muzikale werk van Math kennis zullen maken.  

E.N. 



Concertante Donna Marguerita in het Frans  

Gepost op 27/10/2019

Op 1 december 2019 wordt s’middags de première opgevoerd van de Franse versie van de oorspronkelijk Maastrichtse operette Donna Marguerita.  Koor en solisten zingen met begeleiding vanaf 15.00 uur in de Rebelle (vroeger Awwe Stiene) te Maastricht. Entreekaarten à € 17,50 kunnen besteld worden via onze webshop. Uitgebreide informatie op onderstaande website.

www.donnamarguerita.nl

E.N.




Kurylenko speelt Math Niël op 15 december 2019                                                  

Gepost 27/10/2019

Het is vijftig jaar geleden dat Math Niël nog bij ons was. De persoonlijke herinneringen vervagen, net als de nalatenschap van de componist, pianist en orkestleider. Math Niël heeft ons een honderdtal melodieën geschonken. Zijn werk is niet nadrukkelijk te horen in een van de commerciële muziekcircuits, maar toch worden zijn melodieën en teksten nog gespeeld, soms meer dan zeventig jaar na hun ontstaan. Onlangs ontdekten we dat de muziek van ‘De Grenedeer’, het traditionele en nog vaak gezongen sjötte-leedsje van de Koninklijke Schutterij Sint Sebastianus uit Gronsveld, van zijn hand is. Maastrichtenaren kennen nog vooral ‘Carnaval in Mestreech’ en andere van zijn Maastrichter vastelaoveskrakers zoals ‘De nozem’, zonder te weten wie ze geschreven heeft. Hem is de eer te beurt gevallen dat zijn melodieën in de zangtraditie zijn opgenomen en zijn naam er niet meer toe doet. De hedendaagse voetbalsupporter zingt het MVV supporterslied ook wel zonder de rol van Math te kennen. Dat muziek van hem zo lang op eigen kracht overleeft, komt mede doordat deze bij de toehoorders aangenaam overkomt en meteen in het geheugen blijft hangen. Oorwurmmuziek, volgens redacteur Frans Stoks, die alleen is te verdrijven met… andere oorwurmmuziek. Het commerciële circuit dat helpt om composities bekend te maken, werd in Maths tijd gedomineerd door uitgevers van bladmuziek en in steeds toenemende mate door producers van grammofoonplaten. Daarnaast was een invloedrijke verspreidingsbron een aantal grote radiozenders, in handen van slechts een paar machtige omroepverenigingen. Amsterdam en Hilversum waren de plekken waar je dan moest wezen, Maastricht was toen ver weg. Voor Math bleef eigenlijk maar één mogelijkheid open: rondgaan bij collega-musici van naam en de muzikale kwaliteiten laten spreken. En dat lukte vrij goed: Tangokoning Arie ‘Malando’ Maasland was zeer gecharmeerd van ‘Tango Yvonne’, en topdirigent Jos Cleber zorgde ervoor dat zijn prestigieuze Cosmopolitain Orkest en de Zaaiers werk van Math speelden. Maar ook de gerenommeerde Amsterdamse Politiekapel speelde marsen van Math. Zo kwam in de jaren vijftig en zestig een deel van zijn oeuvre – van tango’s, marsen en foxtrots tot musettewalsen –toch bij het grote publiek. Samen met Volodymyr hebben we een aantal representatieve melodieën geselecteerd. En wat blijk nu? De meeste hebben een eigen verhaal dat de moeite waard is om te weten. Veelal verbonden met Maastricht. Frans Stoks zal er een paar vertellen. Over de Oekraïens-Maastrichtse bajanspeler hoeven we u niets te vertellen. Als geen ander kan hij Mathieu Niëls muziek in de oorspronkelijke en pure opzet ten gehore brengen. Het is boeiende en hoogwaardige Unterhaltungsmusik, uitermate geschikt om in een ontspannen sfeer naar te luisteren, bijvoorbeeld met een glas wijn in de hand.

E.N.



Operette Donna Marguerita post 21/12/2017

De laatste jaren is de operette Donna Marguerita onder de aandacht gekomen.

De belangstelling is zo groot dat we haar graag een aparte website gunnen;

 www.donnamarguerita.nl



Jazzpionier met blauwe ogen

Gepost 07/04/2014

Via onderstaande link, kunt u het artikel "Jazzpionier met blauwe ogen" lezen, dat het Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad heeft gepubliceerd op 26 maart jl.;



(Met toestemming van Media Groep Limburg)      


Kaffee Eus Mestreech

Gepost 25/03/2014
        

In Kaffee Eus Mestreech euver Math.

 

Naar aanleiding van de boekpresentatie op 16 maart j.l. was er een dag
later een gesprek van de heer Iwan Bruinzeels met de auteur in het
radioprogramma 'Kaffee Eus Mestreech' van rtv Maastricht. Er werden
fragmenten uit  het boek 'High in the Sky' besproken. Een opname van het
luisterprogramma heeft rtv Maastricht aan ons ter beschikking gesteld.
 


Via onderstaande link, kunt u de opname beluisteren;


      


Presentatie "High in the Sky"

Gepost 13/03/2014

zondag 16 maart a.s. in de Groote Sociëteit aan het Vrijthof 36 te Maastricht

(entree zij-ingang).

Ontvangst van de gasten tussen 15.00 en 15.30 uur

 

Van 15.30 tot ca. 16.00 uur

- Welkomstwoord

- Korte toelichting: van concept tot project

- Presentatie van het boek

Het is voor ons een eer en genoegen dat Gouverneur Theo Bovens het eerste exemplaar in ontvangst zal nemen.

Dominique Paats speelt daarna composities van Math Niël.

Cyrille Niël zal een compositie van de Sittardse Math Niël voordragen.

Na afloop van de boekpresentatie is er een gezellig samenzijn tot 17.30 uur. Wij hopen u te mogen begroeten!

Bestuur Stichting Maniel en

Egid Niël

Jos Bruystens

Frans Stoks